Pages

Thursday 16 November 2017

Pekabar 2017??

Amboi. Macam chipsmore dah. Kejap timbul, kejap tenggelam. Biasalah, mood kelaut nak update blog. Lebih banyak perkara penting nak kena fokus sekarang, tak boleh terlampau buang masa. Eh, tapi blogging buang masa ke? Terpulang pada macam mana cara kau blog. Kalau dengan menulis kat blog boleh releasekan tension kau, buat blog kau boleh dapat income, memang la langsung tak rugi. Lainla kalau kau blog pasal fitnah memfitnah orang, tu aku tak sokong. Haha.
.
Tengok, kejap je aku boleh tersasar dari topik sebenar.
.
Ok. Fokus.

2017 adalah tahun yg sangat bermakna bagi aku. Sebab apa? Sebab tahun ni aku dah bergelar seorang usahawan. Usahawan apa? Kalau kau follow blog aku kau mesti tahu punya (bajet2 femes orang nak follow sgt blog kau kan puiii).

Usahawan.
Sangat sinonim dengan berniaga.

Apa tu usahawan? Terpulang apa definisi kau. Tapi apa tujuan kau nak jadi usahawan? Nak kaya raya? Nak travel oversea holiday sana sini?  Nak tolong orang? Nak bebas hutang?

Semua tu betul.
Semua orang berniaga nak untung.
Nak untung sebab nak kaya.
Nak kaya sebab nak bebas hutang.
Nak kaya sebab bila kau banyak duit kau boleh bantu orang lain, famili kau, saudara mara kau etc.
Nak kaya supaya kau tak pening tiap hujung bulan kau nak makan apa, kau tak fikir berapa baki dalam akaun kau.
Nak kaya supaya kau boleh hantar mak ayah kau umrah setiap tahun.
Nak kaya supaya setiap bulan kau boleh bawak famili kau melancong.

Banyakkk sangat kau boleh buat kalau kau banyak duit kan?

Tapi bukan senang tau nak jadi usahawan yg berjaya ni.
Kalau kau silap langkah, silap haribulan bisnes kau boleh bungkus.

Selama hampir setahun aku bukak bisnes sendiri ni, walaupun belum boleh dikategorikan sebagai usahawan bejaya, tapi alhamdulillah, bisnes aku masih boleh sustain.

4 kategori orang berniaga menurut Dr Azizan Osman

1. Newbie (pendapatan <10k sebulan)
2. Baru nak up (10k/20k/50k)
3. Growing (>100-150k)
4. Expanding (500k-1 M dak ke atas)

Aku kategori yg mana?
Apa aku boleh cakap, syukur alhamdulillah. Masih perlu terus belajar untuk terus berkembang. Tak semestinya bulan ni kau gagal, bulan depan kau kena terus gagal. Harus bangkit untuk memperbaiki diri dan tahap kewangan bisnes kita.

Doakan aku ye semua. Cukup la dulu sampai sini. Jumpa lagi, mungkin di abad yang lain. Hahaha.


1 comment:

  1. Hi doktor. Saya nak tanya lebih tentang cara nak start GP. Bagaimana saya boleh contact doktor ya?

    ReplyDelete