Pages

Tuesday 12 April 2016

Anak makin ramai, makin kerap marah? Kenapa ye?

Faktor usia la aku rasa. Haha. Tapi tahun ni baru nak masuk 32 tahun (hubby aku dah masuk 32 tahun Mac hari tu). Memang terasa tua siketla walaupun muka awet muda (amboih masuk bakul angkat sendiri). Hahaha. Ni ramai patient cakap ye bukan aku yg cakap. Ececey puiii haha.


2 budak yg selalu kena marah. yg tengah tu belum. haha

Tapi memang aku perasan. Baby ke 3 aku iaitu Nayla dilahirkan awal tahun baru2 ni. 1st Januari 2016 (new year baby). Ko bayangkanlah, dengan anak2 aku yg lain yg masih dikategorikan sebagai toddler, masih x berapa faham sepenuhnya apa yg perlu dibuat apa yg x (yela budak2 besar tu mestila tau main je). Sofiya baru masuk 4 tahun Mac haritu, Lydia pulak masuk 2 tahun. Anak2 aku beza lebih kurang 2 tahun je sorang (memang poor spacing sebab aku x pandai planning haha).

Sofiya perangai dia lebih kurang aku-- cepat panas, manja, kuat menangis jugak (sensitif), kadang2 rebellious (kecik2 dah pandai rebel2 ish3). Tapi dia cepat mesra dengan orang, mudah berkawan. Bab sharing mainan ataupun barang hak milik dia belum sepenuhnya lagi pass. Haha. Ada masa dia susah nak mengalah, asyik nak menang je org kata. Sebab dia anak sulung kot. So dia lebih dominant. Tapi dia sangat protective. Kalau org nak bawak adik dia jalan naik motor contohnya, dia memang x bagi. Adik dia main tepi2 tasik ke (kami parents ada je kat situ memantau), dia jerit adik dia jangan ke tepi sgt. Risau adik dia jatuh. Haha. Bila datang nakal dia kadang2 aku memang geram. Tu yang cepat je melenting aku ni.

Lydia anak kedua aku character dia dgn kakak dia jauh berbeza. Dia lebih ikut perangai abah dia. Lebih cool, sejak kecik x banyak menangis, senang sgt nak jaga. Dia jenis yg berdikari, main sorang2 xpe, x buat bising (kecuali kalau geng dengan kakak dia lain cerita la kan). Dia cepat mengalah kalau berebut apa2 (kecuali handphone, memang dia menang, kakak dia yg kalah haha. Nak tgk surprise egg punya pasal). Dia belum fasih lagi bercakap, ada la sepatah dua dia cakap & dh boleh faham apa org cakap.

Nayla kecik lagi. Baru masuk 3 bulan. Dia agak cranky jugakla budaknya. Especially kalau ngantuk nak tido. Haha. Bulan pertama dia diam je sebab banyak tido. Sebab jaundice dia lambat turun (sampai sebulan jugak ulang alik buat AOB). Masuk bulan kedua dia start nak tidur berbuai je. Kami xde buai current (malas nak beli). Kalu tidur buai asyik nak berenjutt je. Memang x jadi kerja sangatla maknya haha. Kadang2 tu nak tidur malam (kami tidur bilik atas, xde buai dlm bilik tu), dia melalak dulu se round sebab x dapat buai. Terpaksala aku bawak dia turun bawah buaikan & aku pun tidur sekali la kat bawah (panas & banyak nyamuk sketla bilik tu). Nak masuk 3 bulan Nayla makin ok, makin senang tidur malam. Aku susukan sambil baring sampai dia terlelap, Setel kerja aku. Haha. Dia bangun mintak susu dalam pukul 2 pagi & 5 pagi. Ok la sebab aku boleh tidur so x penat sangat. Fuhhh legaaa..


Nayla 3 bulan
Masa pantang cuti 2 bulan aku ok lagi sebab banyak masa sket nak setelkan kerja rumah bagai. tapi bila dah start kerja awal Mac haritu kami dah makin kelam kabut. Sofiya dah masuk preschool (Little Caliph), malam sebelum esoknya aku dah kena siap2kan beg dia--towel, baju pakai petang, underware, air masak etc. Sebab dia ambik daycare so petang pukul 5 baru kami pick up dia. Ada sekali aku terlupa masukkan towel dalam beg, menangis dia kata teacher dia lah. Haha. Umi dah tua nak, makin pelupa. Kesian dia haha. Barang Lydia x banyak sgt perlu prepare sebab mostly keperluan dia dah ditinggalkan kat rumah babysitter. Cuma barang2 baby Nayla banyak sket-- dengan EBM nya. Tu belum lagi masuk nak uruskan kain baju yg x berlipat, cuci botol susu anak (bab ni aku malas sket haha), masak lagi, kemas rumah lagi kalau dah lantai melekit2 bersepah2 mainan sampai terpijak. Kadang2 rumah dah x serupa rumah. Kacau bilau. Haha.

Hmm sebab tula agaknya aku perasan aku dah makin baran, kurang sabar, cepat je melenting bila anak buat hal (terutamanya Sofiya sebab dia paling kakak. Haha). Balik kerja pukul 5 kalu sempat aku masak dulu (simple2 je). Kalu x sempat pam susu tengahari aku pam balik kerja. So kadang2 masak kadang2 beli luar je. Memang jarangggg sangat makan kat kedai sekarang, pening nak handle anak 3. Haha. Nanti x boleh control pulakpenat banyak kerja, baby menangis plk tu pastu kakak2 buat hal), aku selalu je menyesal sebab senang sgt naik suara kat anak2. Padahal anak kecik lagi. Malu je kat suami sebab dia saborrr je
marah pun sket2 je pelan2 je. Aku ni suara dah macam halilintar hahaha. Sila la lempang diri sendiri laju2 huhuhu. Bila anak dah tidur terpandang wajah diorang rasa sayuu dan bersalah sgt sebb selalu marah2. Pastu berazam la esok xnak dah marah2 anak. Tapi x tunggu esoklah, pagi tu jugak dah naik suara kalu anak buat hal malas mandi contohnya. Haha. Apa pun x boleh. Sampaikan Sofiya pernah cakap--

"kenapa umi x sayang Sofiya"

"kenapa umi suka marah Sofiya"

Omak aihh sedih je dengar. Teruk benau umi kau ni haha. Masa tu rasa kesian sgt. Cuba jugak explain balik kenapa umi marah--

"Kalau Sofiya behave xdela umi marah, umi sayang lagi Sofiya ada la"

"x nak behave" balas dia pulak. Dah umi nak melenting plk dengar dia cakap macam tu. Geleng kepala jelah. Tarik nafas dalam2 haha. 

Aku sedar memang tak elok marah2 anak sgt waktu diorg kecik ni. Boleh marah tapi bukan tengking atau mengutuk. Kena tahan diri drpd menghamburkan kata2 yg kurang baik pada anak2. Contohnya "Kamu ni degillah". Haa, mulut ibu ni masin tau. Jangan cakap bukan2 kat anak2. Hehe. Aku pun tengah melatih diri aku x sebut perkara x elok pada diorang. suara aku ni asyik marah & mata terjegil je. Haha. Memang lepas marah tu (yela tengah 





Ok la. Sebelum aku membebel lebih panjang berjela, jomla kita selami tips2 mengawal rasa marah terhadap anak2--

1. Fikirkan kesan daripada apa yg kita lakukan

Kanak-kanak mempunyai memori yang kuat. Kalau kita berkasar terhadap diorang, tak mustahil diorang akan membesar sebagai seorang yang kasar terhadap kita. Sebelum marah diorg, fikir dulu kita suka tak kalau kita dimarahi oleh ibu kita atau org lain. Adakah kita nak anak kita marah kita macam tu pulak bila diorg besar nanti. Apa perasaan kita kalau kita dimarahi macam tu. Mesti kita tak suka kann.  


3. Kenali punca kemarahan kita


Kalau kita penat, rehatla dulu. Kalau lapar, makan la dulu. Kalau bergaduh dgn suami ke contohnya, cuba berbaik dulu. Barula kita x mudah marah/ naik angin. Kalau fikiran, emosi & fizikal kita tenang, insyaAllah kita akan jadi lebih rasional & x mudah marah.


2. Lebih banyak beri kesedaran/ solusi pada diorang drpd memarahi

Kita kena banyak explain/ terangkan pada diorang kenapa x boleh buat ni x boleh buat tu. Memang agak susah pada awalnya tapi lama2 diorg mesti faham kalau kita terangkan berulang kali. Sebab diorang dlm proses pembelajaran. Mestila ada buat salah. Tp kita kena sabar sketla. Contohnya bila anak tumpahkan susu atas lantai--

"xpe, Sofiya gi ambik kain lap, lap sampai bersih, pastu letak balik kain lap tu kat tempat asal" Lama2 anak2 akan buat sendiri kita x payah suruh kalau diorg tumpahkan sesuatu.


3. Sentiasa ingat yg diorang tu masih kecil, ada emosi & keinginan

Yela sebelum ada anak kita mintak kat Allah nak anak. Tapi bila dah dapat anak, kita marah2 dia plk. Lagi2 yg sulung. Sebelum dpt adik2 lain, yg sulung tu la kita tatang2 sayang2. Lepas dpt adik, kita marah2 diorg plk dgn sebab diorg dah besar (padahal kecik lagi sebenarnya). Kita x boleh expect dia ikut semua keinginan & arahan kita sebab diorg bukan robot. Bagi mereka masa. 


4. Tunjukkan kasih sayang pada anak2

Bila anak2 buat nakal atau x dgr cakap, panggil diorg dekat dgn kita, pegang tangan atau bahu diorang, cakap dgn lembut, terangkan apa yg diorg buat tu x betul. Kalau boleh, peluk diorang. Menegur secara perlahan lebih berkesan (anak lebih mendengar kata) berbanding kita marah atau tengking diorg. Tunjukkan yg kita sayang diorg melalui suara, muka & tindakan. Kita perlu tunjuk, barulah diorg tau yg kita sayang diorg. Contohnya--

"umi x suka Sofiya tolak adik macam tu, x baik tolak orang, nanti diorg sakit, kesian kan. Sama jugak kalu org tolak Sofiya, Sofiya sakit la kalu jatuh, kan. Umi sayang Sofiya sebab tu kena main baik2 dgn adik"


5. Jangan menegur secara negatif

Apa yg kita sebut tu satu doa. Apa lagi doa seorang ibu terhadap anak2. Kena fikir semua tu. Jangan sekali2 cakap

"eh kau ni bodohla, dah cakap banyak kali pun x dgr"


Haa x boleh tu. Lebih2 lagi di depan org lain. Jgn jatuhkan maruah. Sebab diorg pun ada perasaan malu. Kesian kan. Kalau kita pun x suka org tegur kita depan org lain. Jatuh air muka. Takut nanti anak2 membesar jadi org yg x yakin dgn diri sendiri, suka salahkan diri sendiri atau pendendam. Haa risau kan. Naudzubillah.


6. Belajar utk minta maaf dgn anak

Kadang2 kita rasa kenapa perlu minta maaf pulak. Kan diorg yg buat salah. Haa. Sebenarnya kalau kita minta maaf dgn anak2, kita sedang mendidik diorg supaya sentiasa mengakui kesalahan & sanggup minta maaf kalau diorg buat salah. Sebab tu kalau nak marah & perlu minta maaf, fikir banyak kali. Nanti anak2 keliru pulak, "umi ni kejap marah kejap sayang, yg mana satu ni". Haaaa


7. Banyakkan berdoa & baca Al Quran

Kita tau kan Al Quran boleh melembutkan hati. Menjadikan diorang lebih mudah mendengar kata. Doa juga sgt penting. Sebelum tidur, bacakan ayat Kursi, 3 Qul & hembuskan pada ubun2 diorang. Niatkan supaya diorg jadi anak yg mendengar kata & sebagainya. Kalau boleh, sebut nama penuh sekali, bisikkan dgn perlahan waktu diorang mamai2 nak tido & nasihat diorang dgn nasihat yg baik. 

Lepas solat, sedekah kan Al Fatihah pada anak2 (juga mak ayah suami & adik beradik kita yg lain). Jangan tinggal amalan ni. InsyaAllah kalau bukan hari ni, kita akan nampak kesannya esok lusa nanti. Juga jangan lupa doa supaya kita dikurniakan kesabaran yg tinggi dalam mendidik anak2. 

Tu la serba sedikit tips yg boleh aku kongsikan. Banyak lagi sebenarnya. Tinggal nak buat atau x nak je. Kita kena sentiasa remind diri kita yg anak2 ni anugerah dari Allah, cahaya mata kita. Cuba bayangkan tiba2 diorang xde, sedih meroyan agaknya kita kan. Kena sentiasa bersyukur yg kita masih punya anak. So, kena sabar k. Haha. Fuh. Cabaran betul membesarkan anak2 ni (lap peluh kat dahi).

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Ssesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwuduk.” (HR Ahmad & Abu Daud)

Nabi s.a.w. bersabda, "Bukanlah orang yang kuat itu orang yang menang bertumbuk, tetapi orang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal diri daripada sifat marah." (HR Bukhari & Muslim)

Thanks sudi baca. Sudi2 kanlah tinggalkan komen. Kongsikan tips anda kawal kemarahan terhadap anak anda. Mana tau ada manfaat pada org lain? :))










No comments:

Post a Comment