Pages

Thursday 21 April 2016

Aku dan kopi



Sejak bila aku suka minum kopi pun aku tak perasan. Rasanya sejak aku kerja di Klinik Kesihatan dulu. Ada sorang member aku ni hari2 kalau dia bercakap dengan aku bau kopi keluar dari mulut dia. Haha. Kuat minum kopi budak tu. Katanya dia dah biasa pagi2 bancuh kopi dulu secawan sebelum pergi kerja. Dia offer se peket kopi 3 in 1 kat aku untuk aku cuba. Aku ingat lagi tajuk kopi tu -- Coffee Super. Haha. Lepas ko minum terus ko rasa ko ada superpower. Boleh tengok patient 100 orang tanpa henti. Ok. Aku tipu je. Tengok patient 50 orang non stop pun dah rasa nak baling kerusi ke dinding.

Dulu aku tak suka langsung minum kopi. Lagi2 nescafe 3 in 1 tu. Sebab lepas ko minum tu, ko akan rasa selalu nak pergi toilet nak kencing (caffein kan diuretics). Aku suspek kandungan caffein dia tinggi (aku tak pernah cek pulak). Satu bab yang aku tak tahan adalah bau caffein yang semerbak lepas ko tinggalkan toilet tu. Siapa yang tak suka memang menyampah. Alah, macam ko makan petai sepapan dengan nasik berlaukkan sambal keli, sampai esoknya bau petai tu masih degil nak hilang. Menusuk hidung, menusuk kalbu, menusuk segalanya lah. 

Tapi kopi yang diperkenalkan oleh member aku ni (namanya M) berjaya membuatkan aku nak cuba kopi2 yang lain pula. Agaknya sebab bila aku ke toilet, bau caffein tak berapa kuat. Atau pun takde langsung. Kot? Lagipun kadang2 aku boring juga air apa aku nak bancuh bila tiba waktu rehat masa kerja kerajaan dulu. Asyik teh ais je boring juga khenn (tapi teh ais memang aku minum hari2 kot, terutamanya waktu lunch). Lepas tu aku mula ushar2 jenis2 kopi 3 in 1 yang ada kat shopping mall. Ada macam2 jenis, mahal ngan tak mahal je. Macam2 perisa pun ada juga -- caramel lah, latte lah, mocha lah, dan macam2 lagi. Kopi 3 in 1 macam ni tak menyebabkan aku susah nak tidur malam.


Ni lah kopi super yg kawan aku suka sangat tu. Tapi bagi aku rasanya biasa2 je. Agak cair. Aku suka kopi yang lebih pekat. Baru la ada feel. Haha (aku siap snap gambar harga, kes malas nak buang hehe).

Untuk cubaan pertama aku yang baru nak berjinak2 dengan kopi ni, aku beli kopi yang ini:



Sejak pertama kali aku beli premix white coffee ni, terus aku jatuh cinta. Haha. Bagi aku rasanya sedap dengan perisa hazelnut (ada perisa asli dan dengan campuran krimer juga). Satu lagi sebab secawan kopi tu aku dapat kopi yang pekat. Baru lah ada feel orang kata. Bila ko minum tu ko rasa bagaikan hari ni akan jadi berbunga2, ko akan kekal positif sepanjang hari, dan bersemangat waja. Haha (orang yang suka minum kopi akan faham perasaan aku, atau pun aku je yang hyperbola heaa). Maknanya, dah dekat 2 tahun juga aku setia dengan kopi ni. Ada la juga cuba beli yang lain. Tapi mana2 pun aku akan tetap beli yang ini juga. Ko faham tak apa aku nak cuba sampaikan ni? Hmm. Kopi ni murah je. Lupa la pulak berapa RM. Boleh intai sendiri kat supermarket.

Dulu kalau aku minum nescafe contohnya, malam tu mesti mata aku terkebil2 tak boleh lelap. Tapi sekarang tidak lagi. Ko minum pukul 9 malam pun, pukul 10.30 kalau dah mengantuk akan terlelap juga. Dah jadi addicted aku rasa. Agak kurang bagus di situ. Hmm.. Aku cuba kurangkan habit suka minum kopi ni, lebih2 lagi aku ni sedang menyusukan Nayla yg baru masuk 3 bulan lebih tu. Tapi aku cuba had kan pada satu cawan je sehari. Kadang2 selang sehari. Aku cuba minum kopi selepas aku mengepam susu untuk sesi pagi. Dengan harapan Nayla tak akan merasa susu umi berperisa coffee hazelnut. Kesian pula dia nanti. Aku ada terbaca minum kopi secara berlebihan boleh menyebabkan susu badan anda berkurangan. Tapi setakat ni, alhamdulillah susu masih maintain 15oz sehari untuk dua sesi mengepam (pagi dan tengahari). Ok la tu kan. Sekurang2 nya aku tak perlu campur susu formula lagi untuk Nayla (cita2 nak susukan dia sampai umur 2 tahun katanya. Doakan lah ye).

Aku memang suka kopi, tapi yang 3 in 1 sahaja. Agak tak bagus sebab kandungan gulanya tinggi. Aku teringin juga nak cari kopi yang biasa mak2 kita bancuh kat kampung tu. Tapi nak cari kat kedai runcit ni macam kurang yakin pula. Kopi Jantan lah, Kapal Api lah, Tongkat Ali lah. Takut pula aku nak mencuba. Haha.

Ok. Buat masa ni aku belum berniat untuk berhenti minum kopi sepenuhnya. Dah macam jadi habit perlu bancuh kopi hari2 waktu sarapan pagi. Cuma aku akan had kan pengambilan pada satu cawan sahaja sehari. Juga kena rajin gosok gigi, nanti lama2 gigi ko akan kuning2 bercapuk2 dengan caffein. Dah tak menawan senyuman ko.

Sekian cerita aku dan kopi. Bosan kan? Haha.



5 comments:

  1. Haha..aku caffeine addict gak. dulu 1cup/day.Now up lagi sehari 2-3 cawan. Dulu 3 in 1, now sihat sikit. Kopi serbuk + skim milk + stevia, lagi sedap dari 3 in 1, less calori.

    ReplyDelete
  2. Mcm menarik je. Kopi serbuk cap apa ko minum. Pastu stevia tu cari kt mana. Hehe

    ReplyDelete
  3. nice entry babe. boleh visit blog saya juga utk bca review kelas forex yg terbaik http://hrradonna.blogspot.my/2016/04/forex-mudah-by-jo.html

    ReplyDelete
  4. dulu saya gila kopi tapi sekaeang dah tak bolrh..jd lemah bdn..tak tahu knape.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya awk kena stop minum kopi la tu hehehhe

      Delete