Pages

Monday 11 April 2016

Pengalaman Bersalin Anak Pertama (Sofiya)

SOFIYA BT MOHD FAIZAL
Nama pun anak pertama, mesti la semuanya rasa serba tak kena, sebab kita tak pernah lalui semua tu sebelum tu. Masa mengandung tu pasti tertanya-tanya, camane la agaknya sakit nak bersalin nanti. Lebih kurang sakit senggugut ke? Haha. Takleh bayangkan masa tu. Aku pun seingat aku seumur hidup sekali je masa zaman sekolah kena senggugut. Masa tu kat rumah. Mak suruh jemur kain dah tak mampu sangat. Nak berdiri pun tak boleh. Bongkok baring je. Berpeluh tu tak usah kata la. Sakit sangat senggugut masa tu. Haha. Tapi lepas bersalin anak pertama ni, sakit senggugut tu cuma 50% je kot. Memang sakit yang amat. Haha. Takleh bayangkan? Kena rasa sendiri. Heaaaa..

Aku mengandung anak pertama masa kerja kat Paed HSI. Awal-awal dapat tau UPT positif tu lebih kurang sebulan lepas pindah JB. Terus lekat kau dah duduk dekat dgn suami. Hahaha. Rezeki kan. Alhamdulillah. Tau mengandung tu pun awal-awal aku dah sensitif lain macam. Tak dapat makan tom yam kot malam tu, merajuk terus dengan laki aku. Padahal masa tu dia tak tau lagi pun aku pregnant. So very the manja. Rasa nak lempang laju-laju perangai aku awal-awal mengandung tu. Haha.

Alhamdulillah mengandungkan Sofiya tak banyak dugaan sgt. Masalah pun takde sgt. Baby dan ibu sihat je setiap kali check up. Cuma satu je masalah aku-- sensitif sgt. Mudah menangis. Sebab tu la kot bila Sofiya lahir dia kuat menangis sket. Betul la org kata, emosi ibu waktu mengandung sangat penting. Sebab baby turut merasa apa yg ibu rasa. Sampai sekarang Sofiya dah masuk 4 tahun ni, perangai dia lebih banyak ikut perangai aku--baran, senstitif, tp penyayang. Gituu. x kesah la nakk asalkan Sofiya membesar dgn gembira, jadi org yg berakhlak mulia & sihat akal badan.

Berbalik pada cerita asal. Sampai masa dekat2 tarikh bersalin aku langsung xde tanda apa2. Sepatutnya due date aku 28/3/2012. Seminggu sebelum tu dah ada la 'show' sket2 tapi painful contraction langsung xde. Aku still boleh drive, shopping baju anak sorang2 kat Jusco. Haha. Kalu ikutkan, kalu lebih 6 hari tp masih belum ada tanda2 contraction, leaking atau sebagainya, aku dah kena admit & induce. Sampaila 2/4/16, pagi tu aku dah rasa mild contraction. Sejam sekali lbh kurang. Tp aku still boleh buat kerja rumah, sapu sampah, jemur baju. Petang tu aku gi jalan2 Jusco kejap nak topup baju baby (biasala anak 1st kan, semua nak beli). Maksudnya sakit tu ada tp aku still boleh tahan.

Malam tu aku boleh tidur. Tp masuk jam 1 2 pagi macam tu perasan sakit dah makin kuat & kerap. Aku bangun solat hajat& taubat pun sambil tahan sakit sampai keluar air mata. Lepas solat aku cuba baring. Aku pujuk baby kalu boleh keluarla lepas subuh, umi nak solat subuh dulu. Haha. Boleh plk macam tu kan. Laki aku kat sebelah sedap je tido kroh2. Tp katanya dia tido2 ayam je. Dah standby dah kalu aku ajak gi hospital. Haha yeke tew boleh caye kew.

Masuk pukul 4 pagi aku rasa dah x boleh tahan lagi. Sakit dia mak aih, x blh nak describe. Ko duduk sakit, berdiri pun sakit. Serba x kena dah. Gi toilet 5 minit sekali sebab nak terkencing. Masalahnya adaa je air kencing yg keluar. Haha. Dah x tahan sgt aku pun kejutla laki aku-- jom bang gi spital, dah nak terberanak. Kelam kabut dia. Haha. Aku tukar baju pun dah nak menangis. Bila datang sakit tu pinggang aku macam ditarik2. Masuk je kereta laki aku terus pecut ke Hospital Kulai. Kononnya dekat sket, & laki aku plan nak teman sekali aku bersalin nanti (dgr kata masa tu HSA suami x boleh teman isteri).

Sampai je Hosp Kulai, aku diminta tukar baju pink hosp. Nurse check VE (sakit siot), bukaan dah 4 cm, station dah low. Tp os aku posterior sgt tu yg dia beria seluk. Laki aku tunggu kt luar & dia dah sms kaklong suh bagitau mak aku kata yg aku dah nak bersalin. Lepas siap buat CTG aku diminta pindah ke bilik labour room. Suami aku masuk. Nurse dah buat ARM (lepas ARM tu aku rasa pelvis aku macam regang. Haha). Sakit memang dah x terkata lagi. Aku genggam tangan laki aku sekuat hati. Haha. Mesti sakit. Mulut aku x henti2 baca doa Nabi Nuh. Mintak2 segala dipermudahkan.

Tiba2 sorg MO India datang, katanya CTG aku x reactive (sleeping patern). Dia x nak ambik risk & advice aku utk direfer ke HSA. Aku malas nak layan, suka hati la nak buat apa kan. Dah tengah sakit. Haha. Apa lagi, nurse2 pun prepare aku utk dibawa masuk ambulans utk ke HSA. Suami aku dah gerak dulu utk ambik GL. Masa tu dalam pukul 7 pagi. Waktu org nak pergi kerja kot. Aku ditolak masuk naik ambulans lalu ambulans tu terus meluncur bagai tiada hari esok. Haha. Ko bayangkanla dia bawak macam ribut. Ko pulak dalam tu tengah contraction sakit yg amat--silap haribulan boleh terberanak dlm ambulans. Nurse siap pesan jgn teran. Heaa

Sampai je HSA aku terus ditolak ke labour room. Lepas dipindahkan ke atas katil labour room, x sampai 5 minit kot, aku rasa macam ada benda nak keluar--ibarat sembelit yg besar tu tp dah ada kat hujung2. Haaa. Apa lagi, nurse suruh aku angkat kaki. Menjerit dia sebab os dah full & dah nampak kepala. Diorang terus prepare delivery set. Ada MO india perempuan conduct delivery aku. Beberapa kali teran baby aku masih x keluar. Tenaga dah x berapa nak ada. Muka laki aku x nampak2. Riuh rendah dlm labour room tu suruh aku teran. Last2 MO tu decide nak guna vacuum sebab dah ada tanda2 fetal distress. Aku redha je. X lama lepas tu, dengan bantuan vacuum & epi, baby selamat dilahirkan pada jam 8.41 am 3/4/2012. Alhamdulillah nurse tunjuk jantina baby & bagi aku cium baby sebelum diorg cuci baby. Haha laki aku x sampai2. Sangkut dalam jem agaknya.

Yg ajaibnya, lepas baby out, contraction yg menggila tadi macam berdesup hilang. Dah x sakit. Langsung. Haha. MO tadi repair epi & tear aku pun x sakit sgt. Tiba2 dah siap. X lama lepas tu, aku pun diselimut, baby yg dah siap dibersihkan & dibedung diletakkan kt tepi aku. Daripada muka pintu nampak laki aku melangkah masuk dgn muka xtau nak describe. Haha. Eh? dah ada baby kat sebelah? Haha. Sian dia, lambat sgt. Hahhahha. Laki aku pun azankan baby.

Aku kemudiannya dipindahkan ke wad bersalin kelas pertama. Masa tu badan lemah lagi, nak gi toilet pun huyung hayang. Pandang je muka baby waktu tu rasa macam satu perasaan yg sukar ditafsirkan. Ewah.

Laki aku cakap " dulu Sofiya xde pun, skg dah ada baby"

Haha yela. Dulu kami berdua je. Skrg dah dikurniakan amanah utk menjaga & mendidik seorang anak. 1st time parents memang serba serbi kekok. Nak pegang nak susukan camane. Nak cuci berak baby pun terkial2. Dahla kat wad masa tu x bawak baby wipes. Baby berak kami gi cuci dekat sinki yg sejuk beraircond tu. Melalak la baby. Haha lucu kalu ingat balik.

Tu la pengalaman berharga bersalin anak pertama yg x dapat dilupakan sampai bila2. Berpantang kat Terengganu dgn mak. Ok la kan ada mak tolong jagakan. Habis pantang je terus balik JB. Terkial2 haa nak uruskan sendiri semua benda. Alhamdulillah pengalaman mematangkan kita. At least bersalin anak kedua dah pandai dah sket. Tu yg berani pantang sorg tu. Hehe. Yg tu aku cerita kemudian lah. Hehe.

Satu je nasihat aku pada sape2 yg nak bersalin kali pertama ke, apa yg kita perlu buat masa mengandung--

- jaga emosi, jgn terlalu sensitif
- rajin solat taubat & baca quran
- elakkan perkara maksiat
- rajin makan benda berkhasiat, contohnya kurma (boleh tenangkan baby)
- doa banyak2 pada Allah moga baby sihat sempurna sifat baik akhlak etc
- sebelum bersalin banyak2 mintak ampun banyak2 dgn suami
- jgn lupa mintak ampun jgk dgn mak ayah
- doa jgk supaya masa bersalin dipermudahkan & dipelihara aurat kita dari pandangan lelaki ajnabi (doa la nak semua perempuan je dlm labour room tu)-- it works for me
- jgn skip appointment antenatal, kalu ada problem diorg boleh detect awal & do early intervention

Tu je kot yg boleh aku kongsikan. Pasal air selusuh tu aku xde komen sbb air selusuh utk anak 1st laki aku je yg buat, pastu minum je air zamzam. Hehe. Apapun setiap proses bersalin tu berbeza utk setiap individu & juga utk setiap kandungan. Kalu tanya aku yg dah beranak 3 ni pengalaman bersalin ke tiga2 tu lain2. Pun bergantung pada pain treshold (tahap kesakitan) masing2.

Okla. Terima kasih sudi baca. Doakan anak aku Sofiya (juga Lydia & Nayla) jadi anak yg solehah, mendengar kata, lembut hati dgr nasihat, rajin solat, fasih mengaji al quran, sihat tubuh badan, & selamat dunia akhirat. Ameenn :)




comel sgt dia masa kecik. rambut bnyk

1 comment:

  1. Bab threshold sakit tu betul ade org 7 cm rilek je leh makan-makan. saya 3 cm dah guling2 sakit teruk. huhuuhhu

    ReplyDelete